ازدواج از دیدگاه اسلام و قرآن 
کد خبر: 4196770
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد

ازدواج از دیدگاه اسلام و قرآن 

مدیر مرکز مشاوره سماح خراسان‌جنوبی گفت: همان‌طور که در قرآن کریم یکی از نشانه‌های خلقت انسان ازدواج دانسته شده است در اسلام نیز این امر اهمیت بسیاری دارد و مهم‌ترین هدفی که برای این امر مقدس رقم خورده رشد انسان در کنار آرامش است.

حجت‌الاسلام محمد رضا معتمدیان، مدیر مرکز مشاوره اسلامی سماح خراسان‌جنوبی دارای سطح ۴ حوزه علمیه

مراکز مشاوره سماح براساس رویکردهای اسلامی تحت نظارت حوزه‌های علمیه به‌خصوص حوزه علمیه قم در زمینه مشاوره خانواده، فرزندپروری، ازدواج، استعدادسنجی و اختلال شخصیت ویژه اعضای نهادها و سازمان‌های مختلف فعالیت می‌کنند و افرادی که در این مرکز به فعالیت می‌پردازند باید دارای تحصیلات روانشناسی، مشاوره‌ و سطح سه حوزه باشند؛ در این میان مرکز مشاوره سماح خراسان‌جنوبی نیز یکی از شعبه‌های حوزه‌های علمیه کل کشور است که بیش از دو سال از تأسیس آن در این استان می‌گذرد. 

حجت‌الاسلام محمدرضا معتمدیان، مدیر مرکز مشاوره اسلامی سماح خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی درباره چیستی ازدواج از دیدگاه اسلام و قرآن گفت: همان‌طور که در قرآن کریم یکی از نشانه‌های خلقت انسان ازدواج دانسته شده است در اسلام نیز این امر اهمیت بسیاری دارد، چنان که پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند: هیچ بنایی محبوب‌تر از ازدواج و تشکیل خانواده نیست.

در روایات آمده‌ است کسی که ازدواج می‌کند خواب او نسبت به عبادت فرد مجرد برتری دارد، لذا براساس دیدگاه اسلام مهم‌ترین هدفی که برای ازدواج رقم خورده رشد انسان در کنار آرامش است. همچنین با استناد به آیه ۲۱ سوره روم می‌توان گفت هدف از خلقت دو جنس مخالف و وجوب ازدواج این است که انسان‌ها به آرامش برسند که یکی از مهم‌ترین نیازهای انسان محسوب می‌شود.

انسان‌ها با آگاهی، انتخاب درست و کسب مهارت‌های زندگی می‌توانند در زندگی زناشویی آرامش لازم را کسب کنند. در ازدواج خیلی از عواطف و احساسات بروز پیدا می‌کند و استعدادهای انسان شکوفا می‌شود مانند محبت کردن، گذشتن از منیت، روحیه تعاون، همکاری، همدلی و همراهی زن و شوهر که در ازدواج برای رسیدن به یک هدف واحدی به ما تبدیل می‌شوند.
 
ازدواج راهی است برای تأمین نیازهای جنسی از یک کانال صحیح، چراکه اگر غرایز درست تأمین نشود انسان را به انحراف و گناه می‌کشاند و در پی آن شاهد رشد مشکلات اجتماعی خواهیم بود. ازدواج مسیری است که نیازهای جنسی را از یک مسیر سالم، طبیعی و شرعی تأمین می‌کند و راهی برای حفظ و استمرار نسل انسان است. ازدواج رسیدن به تمامیت و شخصیت کامل است که نقص‌های انسان را جبران می‌کند، گرچه در قرآن و روایات سن معینی برای این امر مشخص نشده؛ اما با تعبیراتی که وجود دارد می‌توان معیارهایی مشخص کرد.

یکی از معیارهای مشخص برای سن ازدواج، رسیدن به حد رشد است؛ اگر دختر و پسر به حدی از بلوغ فکری، اقتصادی، عقلی، جسمی و عاطفی که اکتسابی است برسند می‌توانند آمادگی ازدواج پیدا کنند. با توجه به محیط زندگی افراد و ایجاد فرصت‌‌ها، تصمیم‌گیری‌ها، مشورت‌ها و اعطای مسئولیت‌ها این سن رشدیافتگی برای هر فرد متغیر است و نمی‌توان سن خاصی برای آن در نظر گرفت.

در اسلام آداب مشخصی برای ازدواج تشریح و تبیین شده است؛ یکی از آداب این امر مقدس که باید با انگیزه و نیت الهی صورت گیرد، مراسم خواستگاری برای آشنایی و شناخت طرفین است تا با درک بهتر و به دور از احساسات هیجانی نسبت به خصوصیات یکدیگر بپردازند.

مهریه یا صداق نیز موردی است که طرفین برآن توافق می‌کنند و در قرآن کریم آیه چهارم سوره نساء نیز آمده است که به زنان به‌عنوان پیشکش و هدیه مهر را مردان باید ادا کنند و اهمیت آن آنقدر زیاد است که در روایات آمده که مردی که مهریه همسرش را ظالمانه نپردازد زناکار شمرده می‌شود.

انتهای پیام
captcha